מעבר דירה, בלי עין הרע: אמונות טפלות מרחבי העולם

אתם עוברים דירה? עומדים לפני רילוקיישן? המוח מלא באריזות קרטון ורשימות ציוד?

יש לי רעיון איך לאוורר לכם את הראש: תקראו על כמה מנהגים ואמונות טפלות בקשר לכניסה לבית חדש, שנפוצים אצל עמים שונים בכל העולם.

חגיגה של חנוכת הבית זו ממש לא המצאה יהודית. מאז ומעולם כניסה לבית חדש היה אירוע של שמחה גדולה, שאליו הוזמנו כל השכנים ובני המשפחה. מצד שני, זו הייתה שמחה המלווה בהרבה חששות – הרי מקום חדש ולא מוכר תמיד מעורר תהיה. ובעניין הזה, כל עם המציא לו מנהגים ואמונות שעזרו לו להתגבר על החשש. אולי לפעמים זה באמת הביא להם מזל טוב – אי אפשר לדעת!

.

.

בקרב עמי מזרח אירופה שררה אמונה שהראשון שנכנס לבית יהיה הראשון שימות בו. היה מקובל שהתפקיד המכובד נפל בחלקו של הגבר המבוגר ביותר במשפחה – אכן, כבוד גדול. יש אומרים שמקור המנהג הזה באמונות פגאניות של של ימי טרום-הנצרות, כאשר היה נהוג להקריב קרבן סמלי בעת כניסה לבית חדש.

.

.

בגרסתו המעודנת יותר, מנהג רוסי עתיק הוא להקפיד שהייצור הראשון שייכנס לבית החדש יהיה חתול: זה מבטיח ברכה לדיירים החדשים. הרוסים תמיד חשו שחתולים קשורים איכשהו לשדים ולרוחות (לכן למכשפה תמיד יש חתול), כך שהחתול עצמו לא יינזק משום שד שעלול לשרוץ בבית החדש. מלבד זאת, היה מקובל לסמוך על החיה הקטנה ולהניח את המיטה או העריסה של התינוק במקום הראשון שבו החתול החליט להתכרבל ולנוח.

.

.

בכפרים פולניים, הראשון שנכנס הביתה היה דווקא תרנגול. התרנגול היה אמור ללון בבית החדש לבדו, וקריאתו בבוקר הייתה מגרשת את השדים. החלק הברברי של המנהג – להכין מרק לחנוכת בית מהתרנגול המסכן. ככה זה, לך תהיה גיבור…

.

.

.

לפי המנהג הרוסי יש להביא את המטאטא מהבית הישן לבית החדש, לטאטא בו את הרצפה פעם אחת ואז לשרוף אותו. זה מה שהיה גורם לגמדון הבית, שכידוע חי בכל בית רוסי שמכבד את עצמו, לעבור דירה יחד עם הבעלים. כדי לפייס את הגמדון, הניחו בפינות הבית מעט אוכל ושתייה. גם למרוקאים יש מנהג דומה: עם הכניסה לבית החדש, היה נהוג במרוקו להכין קוסקוס, לערבב מעט ממנו עם סוכר ולהניח בפינות הבית, כסגולה למזל וברכה לבית ולשוכניו.

.

.

 

.

בחנוכת הבית אצל הרוסים חייב להיות לחם רוסי עגול (בתמונה) שמונח על מגבת רקומה בירוק ואדום – צבעי המזל. בסעודה עצמה הכינו מאכלים עממיים בלבד (זהו גם מנהג היהודים מצפון אפריקה, שמכינים גרגירי חומוס מבושלים). אצל מספר עמים במזרח אירופה, בשולחן שעליו נערכה הסעודה של חנוכת הבית, היה נהוג להכין לחמניה וכוסית משקה לגמדון הבית, כי אם הוא יעלב חלילה, ויחשוב שהבעלים קמצנים, הוא לא יביא הביתה מזל.

.
.

.

מנהג יצירת עשן לטיהור הבית בעזרת מרווה מקורו אצל האינדיאנים. יש לקחת חופן עלי מרווה יבשים, להניח על מחבת קל ולהבעיר עם גפרור. אחר כך עוברים עם המרווה המעשנת בכל הבית מסביב ולא שוכחים לאוורר אחרי. אם אתם לא מצליחים להיכנס לאווירה, אפשר למצוא ביוטיוב קצת מוזיקה של תופי טם-טם או פעמוני רוח. זה בהחלט עוזר להרגיש אינדיאנים! מאותו הרגע הבית שלכם מטוהר מכל רוח רעה או אנרגיה שלילית. תבורכו!

.
.

.

אצל שכנינו הדרוזים לא מחכים ליום הכניסה לבית כדי להבטיח מזל. הם תמיד מתחילים לבנות בית חדש ביום ראשון – היום שבו לפי המסורת נבראו השמיים, ולהבטחת חיי אושר ועושר מפזרים קצת מטבעות כסף בתוך היציקה של יסודות הבית ההולך ונבנה. אצל הרוסים, לעומת זאת, נהוג לפזר מעט זרעי תבואה מתחת לאבני היסודות.

.
.

.

מה הקשר בין המראה שבתמונה לבין חנוכת הבית? פשוט מאוד. בסין נוהגים לתלות עם הכניסה לבית החדש לפחות מראה אחת ליד דלת הכניסה. הסינים תולים את המראה הזו, הידועה בשם פַּקוּאָה, נגד שדים: מכיוון שאלו מפחדים מבבואתם שלהם, הם לא יתקרבו לבית שבכניסתו תלויה מראה.

ומה אומר הפנג-שוואי? להזרמת אנרגיות טובות לבית החדש, תורת הפנג-שוואי ממליצה לעשות חנוכת בית אנרגטית: לאוורר היטב את הדירה כדי להכניס אליה אנרגיה מחודשת, לבצע טיהור על ידי שטיפת הרצפות במי-ים ולאחר מכן במים נקיים, להבעיר עלי קטורת יבשים שונים ולעבור עם העשן ברחבי הבית, ולסיום ניתן להדליק נר ריחני. המלצה נוספת היא לעבור עם פעמונים טיבטים או פעמון רגיל בכל חלקי הבית.

.
.

.

את הקטע הזה ודאי כולם מזהים: המנהג, המרוקאי במקור, השתרש כמעט בכל בית בישראל – החמסה. מדובר בכף יד מחרס, מכסף או מנחושת, שנתלית בכניסה לבית ומשמשת קמע נגד עין הרע. בדרך כלל החמסה משולבת עם ציורים שונים שגם להם מייחסים במרוקו כוחות מאגיים: עין, דג ואבנים ירוקות. נהוג גם לצבוע חמש נקודות של חינה על משקוף הדלת הראשית, זאת כדי שיבואו לבית בריאות ופרנסה טובה.

ואגב מזל, ראיתם שממית חצי שקופה בבית החדש? אל תמהרו לרדוף אחריה עם יעה או כפכף. הלטאה הקטנה מביאה מזל מיוחד לבית החדש, אז אם תגרשו אותה תאבדו גם את המזל, ואתם ממש לא צריכים את זה.

שיהיה מעבר נעים וקל, בהרבה מזל טוב!

***

מוגש בחסות TDY שירותי שילוח בינלאומי בע"מ – מהחברות הוותיקות והמנוסות ביותר בישראל בתחום השילוח הבינלאומי.

שילוח בינלאומי

  • Add Your Comment


דילוג לתוכן